Ελληνικά
English
Ειδική εκπαίδευση
Εκπαίδευση παιδιών με:
Χρήσιμα
Δημοψήφισμα
Ποιά είναι η γνώμη σας για την ιστοσελίδα μας;
Πολύ καλή
Καλή
Μέτρια
Θέλει περισσότερες πληροφορίες
Κακή


Δείτε τα αποτελέσματα

// //]]>

Το παιδί ως ολότητα

Elizabeth Hocken, SRN, SCM, Higher Dip.HV

Η καλή υγεία είναι σημαντική για όλα τα παιδιά, εάν πρόκειται να έχουν καλή επίδοση στο σχολείο. Για ένα παιδί με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες μπορεί να είναι απαραίτητο να γίνεται έλεγχος πέρα από το συνηθισμένο έλεγχο υγείας αν θέλουμε να φθάσουμε στη ρίζα του προβλήματος, αλλά επίσης είναι αναγκαίο να αιορθώσουμε πρώτα κάποια ρυθμιστική ανωμαλία, απώλεια ακοής ή διατροφική διαταραχή.

Ένα παιδί που παρουσιάζει διαταραχή στη μάθηση είναι πιθανό να παρουσιάζει και πολλά άλλα συμπτώματα. Η δυσλεξία συχνά συνδέεται με προβλήματα στη συγκέντρωση, στη μνήμη, στο συντονισμό, στην επιδεξιότητα, στον οπτικό έλεγχο, στην ακοή, καθώς και με δυσκολίες στην ισορροπία. Συνεπώς, είναι προτιμότερο να ακολουθηθεί μία ολιστική προσέγγιση κατά την αξιολόγηση του παιδιού.

Όραση: οπτομετρία

Η οπτομετρία είναι μία θεραπεία που γίνεται από τον οπτομετρικό για να βελτιωθεί η οπτική λειτουργία. Ο οπτομετρικός ανιχνεύει τις αδύνατες περιοχές κάνοντας πολλές μετρήσεις και παίρνοντας λεπτομερές ιστορικό. Οι δυσκολίες αυτές περιλαμβάνουν:

- δυσκολία συγκράτησης μίας καθορισμένης εικόνας με αποτέλεσμα να ακολουθεί θολούρα, διπλή όραση και συγχώνευση αντικειμένων

- ανεπαρκής ανίχνευση ή παρακολούθηση ενός κινούμενου αντικειμένου, με συνακόλουθες ανεπαρκείς ικανότητες σε παιγνίδια με μπάλα

- κακές οφθαλμικές κινήσεις (εναλλαγές αλμάτων και προσηλώσεων), οι οποίες είναι απαραίτητες για την ανάγνωση

- ανικανότητα για γρήγορη αλλαγή της απόστασης εστίασης από την κοντινή στη μακρινή όραση, η οποία οδηγεί σε ανεπαρκείς αντιγραφικές ικανότητες

- διαταραχές στην αντίληψη του βάθους και στη διευθέτηση του χώρου, με κακή αντιγραφική και σχεδιαστική τεχνική καθώς και κακό σκιτσάρισμα και αδεξιότητα

- διαταραχές στην περιφερειακή όραση, που μπορεί να είναι είτε αυξημένη (προκαλώντας εύκολη διάσπαση προσοχής και δυσκολία στην εστίαση) είτε μειωμένη, οπότε και το οπτικό πεδίο μειώνεται.

Η θεραπεία αποτελείται από τη διδασκαλία μίας σειράς ασκήσεων, οι οποίες εφαρμόζονται για μερικές εβδομάδες με σκοπό να διεγείρουν τα οφθαλμικά κινητικά νεύρα (περισσότερο τα νεύρα στο εξωτερικό του οφθαλμού, τα οποία ελέγχουν τη θέση και την κίνησή του παρά τις οπτικές οδούς).

Μερικοί οπτομετρικοί μπορεί να κάνουν μετρήσεις για χρωματική ευαισθησία και συνιστούν χρωματιστούς φακούς για να μειώσουν τη χρωματική ευαισθησία. Η συνταγή για φακούς πρέπει να δίνεται μόνο από ειδικό οπτομετρικό ή οπτικό. Στις περισσότερες Ευρωπαϊκές χώρες υπάρχουν ινστιτούτα οπτομετρίας, τα οποία διατηρούν καταλόγους με επαγγελματίες στους οποίους μπορούν να παραπέμπονται ασθενείς. 

Προβλήματα ακοής

Τα δυσλεξικά παιδιά συχνά παρουσιάζουν ένα ιστορικό πλούσιο σε μολύνσεις στο αυτί, που πολλές φορές καταλήγουν σε ?βουλωμένο αυτί? και διαλείπουσα ακουστική απώλεια. Αυτή η περίπτωση συμβάλλει στη δημιουργία προβλημάτων συλλαβισμού, ακουστικής κατανόησης και βραχυπρόθεσμης ακουστικής μνήμης. Το βουλωμένο αυτί καθαυτό αντιμετωπίζεται ιατρικώς με την εισαγωγή μικρών αγωγών μέσα στο αυτί για να απομακρυνθεί το επίμονο υγρό που έχει συσσωρευτεί ακεί εξαιτίας επαναλαμβανόμενων μολύνσεων. Μερικές φορές υπάρχουν απώλειες αντίληψης ήχων με συγκεκριμένη συχνότητα, ενώ η παραποιημένη αντίληψη των φωνηέντων προκαλεί δυσκολίες στην ακουστική κατανόηση, στην ομιλία και στο συλλαβισμό.

Αδυναμία στον προφορικό λόγο και στη γλώσσα

Το παιδί με ακουστική εξασθένηση μπορεί να είναι αργό στην ανάπτυξη του λόγου και της γλώσσας, αλλά μπορεί να ωφεληθεί με τη λογοθεραπεία και την άσκηση από έναν ειδικό στη γλωσσική ανάπτυξη.

Αυτο-ανοσοποιητικό σύστημα

Το αδύνατο αυτο-ανοσοποιητικό σύστημα, το οποίο οδηγεί σε αλλεργίες, αποτελεί άλλο ένα πρόβλημα που συνδέεται όλο και περισσότερο με τα παιδιά που παρουσιάζουν μαθησιακές ανεπάρκειες. Ο έλεγχος για αλλεργίες μπορεί να γίνει από ειδικούς γιατρούς. Συνηθισμένες αλλεργίες αφορούν το σιτάρι, τα γαλακτοκομικά προϊόντα, την καφεΐνη και προσθετικά τροφίμων, ειδικότερα τα συντηρητικά και τα χρώματα. Η θεραπεία συχνά συνίσταται στον αποκλεισμό από τη διατροφή των τροφίμων που ενοχλούν, ή στη ρύθμιση του σπιτικού περιβάλλοντος, όσο είναι δυνατό, στην περίπτωση κάποιας περιβαλλοντικής αλλεργίας.

Διατροφή

Μία ισορροπημένη, υγιής διατροφή η οποία αποτελείται, όσο το δυνατό περισσότερο, από φρέσκα, πλήρη τρόφιμα θα ωφελήσει τα περισσότερα παιδιά. Αυτό μπορεί να είναι ιδιαίτερης σημασίας για ένα παιδί με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες. Μέταλλα, ειδικότερα ο ψευδάργυρος, το μαγνήσιο, το μαγγάνιο και το ασβέστιο είναι σημαντικά για τη σωστή λειτουργία των εγκεφαλικών κυττάρων και πολλοί ειδικοί προτείνουν συμπληρώματα όταν η ανάλυση δείχνει ανεπάρκεια αυτών στα παιδιά. Τα λιπαρά οξέα, σημαντικά για τη λειτουργία των νευρικών κυττάρων, πολλές φορές δεν παράγονται από το σώμα και ίσως πραγματικά να χρειάζεται να δίνονται συμπληρώματα.

Κίνηση

Υπάρχει μία ποικιλία από θεραπείες διαθέσιμες σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση οι οποίες χρησιμοποιούν κινητικές ασκήσεις σχεδιασμένες για τη βελτίωση του συντονισμού, της ενημερότητας του χώρου, και για τη θεραπεία των αναπτυξιακών αργοποριών και μαθησιακών δυσκολιών. Αυτές περιλαμβάνουν εκπαιδευτικές, νευροαναπτυξιακές θεραπείες, εκπαίδευση της νευρολογικής οργάνωσης, αισθητηριακή ενσωμάτωση και ερεθίσματα του χώρου.

Συμβουλευτική

Καθώς η εξέταση για ειδικές μαθησιακές δυσκολίες εξαπλώνεται συνεχώς, η πρώιμη παρέμβαση θα μείωνε την εμφάνιση συνακόλουθων ψυχολογικών προβλημάτων. Με αυξημένη κατανόηση των εμπειριών του παιδιού με μαθησιακές δυσκολίες και με ευρύτητα θεώρησης για τη φροντίδα της ευτυχίας του, θα είναι λιγότερα τα παιδιά που θα αποθαρρυνθούν από τις εμπειρίες τους στο σχολείο στο βαθμό που να χρειάζονται την επαγγελματική συμβουλευτική προκειμένου να ανακτήσουν την εμπιστοσύνη και την αυτοεκτίμησή τους.

επιστροφή